torsdag 3 november 2011

Sista älsklingarna.

Kill your darlings. En klyscha kanske, men nog så sant. Har börjat hitta mixen nu men fortfarande är det några bilder som ligger på gränsen. Så här långt kommen handlar det ju inte om att vissa bilder är bättre än andra. Eller sämre. Men det ska ju bli ett sammanhang och antalet bilder begränsas av vad som är möjligt att ställa ut. Både ekonomiskt och utrymmesmässigt. Tänkte visa två exempel på bilder som jag kämpat med, men kommit fram till ett beslut om. Om det är någon som läser detta så får ni gärna komma med kommentarer om vad ni tycker.
Först ett par bilder från själva byggprocessen. Har massor av byggbilder så här har jag tvingats välja bort mycket, men de här två har varit med hela vägen. Till sist insåg jag att det skulle bara finnas plats för en av dem. Jag tycker att de i grunden berättar samma historia. Så en måste bort. Jag gjorde mitt val i tisdags när jag höll på att skriva ut. Där framför skärmen. Printa eller inte printa....?
 


Jag valde den nedre bilden. Har alltid varit svag för karuselldockans huvud som sticker upp till vänster. Likt en elak gubben i lådan som väntar på att släppas lös. Dessutom ligger det en närbild på nerpackade karuselldjur som ett stilleben före dessa två bilderna och den är som en detalj ur den övre bilden. Kunde blivit en koppling men jag tycker det mest känns som en upprepning. Se här:




Det andra exemplet är också två bilder som ligger lite för nära varandra. Här är det dock så att jag hade tänkt ha den kvadratiska bilden som en meterförstoring, och då skulle den andra bli som ett eko av den, samtidigt som den ger en översikt. När jag nu fått överge tanken med meterstora bilder kändes det som om även dessa två bilder blev en upprepning. Eller vad tycks?







Jag valde den kvadratiska bilden. Svår att stå över tycker jag då den på något sätt är sååå mycket tivoliupplevelsen.
Och sådär har jag hållit på. När jag inte jagat skrivare, emballage, förvaring, monteringslokal m.m.

1 kommentar:

Jan Bernhardtz sa...

Dina bilder är underbart fina och jag önskar dig lycka till med utställningarna. Kommer bilderna till Berlin ska jag gå och se dem.
J