tisdag 4 oktober 2011

Magi på Digitala Bildverkstan.


Då har jag gjort debut med Digitala Bildverkstan's storformatskrivare. Och att printa från rulle. Första bilden, ovan, blev mörk och randig. Det blev till att dyka ner i menyerna igen. Och sätta igång rengörning. Hittade verktygsprogrammet för skrivaren, kände igen allt från skrivaren hemma men när jag skulle beställa en provkarta över färgmunstyckena fanns där en knapp som det stod "auto" på. Den tog jag. Big mistake!
Den började tugga och tugga. Skrev ut små mönster som den verkade analysera, bara för att skriva ut nya mönster. Vet inte riktigt hur vi fick stopp på den. Inge mer auto här.
Andra försöket blev bättre. Inga ränder men nästan för ljust eftersom jag hade kompenserat ljusheten lite för mycket.

Men känslan! Oändligt sakta matar skrivaren ut min bild och jag synar varje millimeter. Nästan samma magiska känsla som när jag för första gången stod i ett mörkrum och såg det vita papperet förvandlas till ett fotografi. Stort.
Och det är de också. Stora alltså. Har kanske valt lite för tunt papper för dessa storlekarna. Men å andra sidan blir det förhoppningsvis bättre effekt med så tunt papper när det är monterat.
Däremot får jag tänka om eller fundera efter något stöd till de stora bilderna. Det kommer aldrig att gå att hänga det här papperet fritt. Men fint blir det!


Inga kommentarer: