måndag 8 augusti 2011

Några frågor till Micke Berg

Har skickat ett mejl till några kolleger och kuratorer om det här att göra en utställning. Den som svarade med en gång var Micke Berg, en fotograf som varit med i många år och som ständigt letar efter nya bilder. Hans blog, som du hittar här, tar upp allt som berör och upprör Micke, inte bara fotografi. Jag tänkte att har man haft omkring hundra utställningar så har man nog reflekterat en del. Eller?
Hursomhelst, här kommer svaren som Micke gav:

 - Varför väljer du att ställa ut dina bilder?

- Jag ställer ut mina bilder för det är ett bra sätt att visa bilder, plus att jag lever på att sälja kopior.

- Hur går tankarna när du planerar en utställning? Lokal, antal bilder, storlek på bilder, ramar, ljus, o.s.v.

- Jag gör min utställning utifrån det jag vill berätta, sedan modererar jag bildantalet efter lokalens storlek.


                                                                    Foto: DN.se

- Kan du nämna en utställning som du gjort som du är extra nöjd med och varför?

- Nej, jag tycker i princip om alla mina utställningar, har ju gjort omkring hundra stycken så det känns inte så speciellt, men en på Nordiska 2000 var stor o fin, 140 bilder i olika format.

- När du själv ser andras utställningar tänker du då på vad som gör den bra förutom själva bilderna? Vad i så fall kan det vara?

- En snygg hängning kan väl fungera, men jag är väldigt konservtiv då det gäller fotografier, gillar en bild i taget.
- Vad har du sett för utställning på sistone som du gillade?

- Sally Mann på Kulturhuset, Nan Goldin på samma ställe, annars känns det ganska tunnsått.





Inga kommentarer: