måndag 22 augusti 2011

När man gör små fynd.

Många gånger ser man utställd fotografi i utställningslokaler. Stora och anpassade för att visa bilder.  Men häromdagen stötte jag på en annat utställningsform, caféet. Jag blir alltid lika glatt överraskad när jag kommer in på en restaurang eller ett café och upptäcker att de använder sina väggar till utställningar. Plötsligt blir upplevelsen en annan. Jag går nyfiket runt. Försöker undvika att störa de andra gästerna. Man blir liksom överrumplad av bildernas närvaro.
Glömmer aldrig en sen kväll på stan och vi går in på Park Lane på Avenyn för en öl eller ett glas vin. Då upptäcker jag att pelare och väggar är klädda med snyggt ramade fotografier. Och jag kände igen dom. Det var Art Photo Collection, ett fotogalleri här i Göteborg, som hängde ett urval av sina fotografers alster. Jag beställde en öl och sällskapet fick klara sig utan mig medan jag gick runt. Om jag störde andra gäster så fick det bli deras problem.

Inga kommentarer: